IOD Princess har en spesiell historie. Den ble konstruert av Henrik Aas i 1961. Han var sønn av den legendariske Bjarne Aas som konstruerte IOD. Man tror faren hadde en finger med i konstruksjonen. Princess ble bygget på Bjarne Aas' verdensberømte båtbyggeri Isegran ved Fredrikstad i tidsrommet 1962-68.
Princess er veilseilende og hurtig. Selv om den virker enkel er den en utfordrende regattabåt. Den har brøkdelsrigg med rettvinklete salingshorn, strutstag og undervant som peker såvidt akterover. Akterstaget blir derved viktig ved trimming av mast og forstag.
I 1968 ble Jørgen Jahre jr. i Sandefjord valgt til formann i Princessklubben. Han arbeidet for hjemkjøp av svenske båter. Av 12 registrerte båter øsnket 11 å selge. Jørgen Jahre jr., Thor Dahl og Kaldnes mek. verksted stilte midler til rådighet. Båtene ankom Norge med jernbane våren 1969. Subsidiert pris var kr 10.000 per båt og disse ble gitt en klausul: Plikt til godt vedlikehold, deltagelse i regatta, samt at videre omsetning av båtene skal reguleres av Princessklubben. Senere har klubben engasjert seg for å "berge" båter og har da gitt disse samme klausul. Det er nå bare et fåtall båter som ikke har avtale med Princessklubben. I klassereglene ble inntatt at seil ikke kan fornyes oftere enn hvert 3. år, og at seil bare kan kjøpes hos seilmaker Princessklubben har avtale med. For tiden er det Aker Seil og Elvstrøm Sails.
Med tiden er klausul revidert, bl.a. er nå pris ved salg ikke regulert av Princessklubben.
Tidligere var det venteliste for å kjøpe Princess. De senere årene har interessen for kjøp vært liten, men interessen har tatt seg noe opp. Men per mai 2010 er det flere båter til salgs. Vedlikeholdet kan skremme. Setter man imidlertid båten godt i stand og passer den, er arbeidet ikke avskrekkende. Prisen ligger omkring kr 15.000 til kr 30.OOO.
For nærmere informasjon om båten og klasseklubben kan du klikke Kontakt Princessklubben øverst på siden.