KLASSEREGLER
I.O.D.
PRINCESS
KLASSREGLER FOR
I.O.D. PRINCESS- 2024
Myndighet: Norges Seilforbund,
Sognsveien 75L, Serviceboks 1 Ullevål Stadion, N-0840 Oslo.
Båten ble konstruert og bygd av Bjarne Aas, Fredrikstad. Alle båtene er bygd i perioden 1963 til 1968. Det er 27 båter i Norge (Vestfold), 2 i Danmark, 1 i Skottland, 2 i Sverige, 1 i USA og 1 på Bermuda som er plastbelagt og følgelig ødelagt. Det er mulig at flere båter eksisterer, fordi det har vært vanskelig å finne ut hvor mange Princesser Bjarne Aas bygde.
I.O.D. Princess er en internasjonal entypeklasse.
DEL - GRUNNLEGGENDE REGLER Side
A.1 Klassetype......................................... 2
A.2 Språk................................................. 2
A.3 Forkortelser........................................ 2
A.4 Myndighet.......................................... 2
A.5 Klasseregler og tolkninger................... 2
A.6 ISAF regler......................................... 2
A.7 Endringer........................................... 2
A.8 Tolkninger.......................................... 2
A.9 Seilnummer...............................................3
A.10 Måling og stempling..................................3
DEL B – GODKJENNING AV BÅT
B.1 Målebrev............................................ 3
DEL C – VILKÅR VED KAPPSEILAS
C.1 Mannskap.......................................... 3
C.2 Reklame............................................. 3
C.3 Utrustning 3-4
C.4 Båt..................................................... 4
C.5 Skrog................................................. 4
C.6 Undervannskrog................................. 4
C.7 Seil og seilsetting...................................4-5
C.8 Medlemskap....................................... 5
C.9 Maksimal vindstyrke ved kappseilas.........5
DEL D - SKROG
D.1 Dekk.................................................. 5
D.2 Måling og godkjenning........................ 5
D.3 Båtbygger........................................... 5
D.4 Skrog......................................................5-6
D.5 Skrogtillegg........................................ 6
D.6 Skroget i sin helhet............................. 6
D.7 Innredning.......................................... 6
DEL E – ROR OG RORKULT
E.1 Måling og godkjenning........................ 6
E.2 Produsent........................................... 7
E.3 Konstruksjon....................................... 7
DEL F - RIGG
F.1 Måling og godkjenning .......................... 7
F.2 Produsenter.......................................... 7-8
F.3 Mast ..................................................... 8
F.4 Bom................................................... 8
F.5 Spinnakerbom.......................................... 8
F.6 Stående rigg............................................. 9
F.7 Løpende rigg...................................... 9
F.8 Øvrige regler......................................... 10
DEL G - SEIL
G.1 Begrensninger................................ 10
G.2 Måling og godkjenning .................... 10
G.3 Identifikasjonsmerking..................... 10
G.4 Seilmaker....................................... 10
G.5 Storseil..........................................10-11
G.6 Fokk............................................... 10-12
G.7 Spinnaker............................................ 12
DEL H – TEGNINGER..................................... 12
DEL A - GRUNNLEGGENDE REGLER
A.1 Entyperegler
A.1.1 Alle båter som kan godkjennes etter disse reglene skal seile i samme klasse.
A.1.2 Alt som ikke er klart angitt som tillatt i disse klassereglene er forbudt.
A.2 Språk
A.2.1 Klassens offisielle språk er norsk.
A.2.2 Ordet "skal" er tvingende og ordet "bør" er tillatende.
A.3 Forkortelser
A.3.1 NSF Norges Seilforbund
RRS World Sailing sine Internasjonale Kappseilingsregler
ERS World Sailing sine Internasjonale Utstyrsregler
WS World Sailing, det Internasjonale Seilforbundet
A.4 Myndighet
A.4.1 Høyeste myndighet for tolkning av disse klasseregler er NSF.
A A.4.2 Hverken NSF eller Princessklubben aksepterer noe rettslig eller økonomisk ansvar med hensyn
til disse klasseregler.
A.4.3 For at disse klassereglene og eventuelle tillegg skal være gyldige i Norge, skal de være
godkjent av NSF. Det er Princessklubben sitt ansvar å påse at NSF til enhver tid har mottatt siste utgave av klassereglene.
A.5 Klasseregler og tolkninger
A.5.1 Når ordet "klasseregler" anvendes vil det si Princessklubben sine klasseregler.
A.5.2 Hvis det skulle være uoverensstemmelser mellom tekst, tegninger og bygge spesifikasjoner, skal teksten gjelde.
A.6 WS-regler
A.6.1 Disse klasseregler er bygget på World Sailing (WS) sine måleregler og måledefinisjoner som beskrevet i Equipment Rules of Sailing (ERS).
A.7 Endringer
A.7.1 Alle endringer i disse reglene skal godkjennes av NSF, etter å ha vært behandlet i klasselubben i samsvar med dens lover.
A.8 Tolkninger
A.8.1 Alle tolkninger skal gjøres av NSF, etter å ha rådført seg med Princessklubben.
A.8.2 Under regatta arrangementer kan regattakomiteen tolke reglene i forbindelse med protester og teknisk kontroll. Det forventes at regattakomiteen skal informere NSF om tolkingen.
A.9 Seilnummer
A.9.1 Nasjonalt seilnummer gis av Princessklubben. Seilnummer bør følge byggenummer hvis mulig.
A.10 Måling og stempling
A.10.1 Seil skal være målt av autorisert måler og påført målemerke ifølge NSF sine regler.
DEL B – GODKJENNING AV BÅT
B.1 Målebrev
B.1.1 Båten skal ha et Målebrev utskrevet av Princessklubben i eierens navn.
B.1.2 For å få et Målebrev skal båteieren sende inn et fullstendig utfylt Måleskjema til Princessklubben. Det utfylte måleskjemaet skal være undertegnet av en klassemåler som er godkjent av NSF for Princess båten.
B.1.3 Når Princessklubben har mottatt utfylt og undertegnet Måleskjema, skal et Målebrev utstedes til båteier. Kopi av både Måleskjema og Målebrev skal finnes hos Princessklubben og være tilgjengelig for NSF. Ved eierbytte overføres Målebrev til ny eier.
DEL C – VILKÅR VED KAPPSEILAS
C.1 Mannskap
C.1.1 Inntil 4 personer. Det er ingen grense nedover i antallet personer, om ikke seilingsbestemmelsene sier noe annet. Det er ingen vektbegrensning.
C.1.2 Det skal ikke byttes mannskap under en regatta, med mindre dette avtales med arrangøren.
C.2 Reklame
C.2.1 Reklame ifølge WS Regulations og NSFs reklameregler er tillatt.
C.3 Utrustning
C.3.1 GENERELT
Kun utrustning, som klart er tillatt i disse klasseregler er tillatt.
C.3.2 OBLIGATORISK UTRUSTNING
.a 1 stk. dregg med minstevekt 6 kg.
.b 1 stk. dreggtau, minst 30 m langt tauverk med minst 8 mm diameter eller
likeverdig, tilstrekkelig sterkt for en 1,5 tonns seilbåt.
.c 1 stk. padleåre, lengde ca. 1200 mm.
.d 2 stk. fortøyningstau, minst 10 m lange hver og minst 8 mm diameter, tilstrekkelig sterkt for en 1,5 tonns seilbåt.
.e Godkjent flyteplagg til alle ombord.
.f 2 stk. 10 liter plastbøtter eller 1 stk. plastbøtte og en manuell lensepumpe.
C.3.3 VALGFRIE INSTRUMENTER
.a Kompass, både digitalt og analogt tillates.
.b Instrumenter som mottar GPS-signaler tillates.
.c Kikkert
C.3.4 ØVRIG VALGFRI UTRUSTNING
. a Verktøy
C.3.5 BEGRENSNINGER
.a I regattaseiling skal det ikke være med mer enn 1 storseil, 1 fokk og 1 spinnaker ombord.
.b Fotstropper er ikke tillatt.
C.3.6 ØVRIGE REGLER
.a I regattaseiling får ingen annen utrustning anvendes, enn det som er nevnt i punktene C.3.2 t.o.m. C.3.5.
Finnes annen utrustning ombord, skal den være satt ut av funksjon på et slikt sett som alle kan godta.
.b Utrustning og seil kan oppbevares på valgfri plass.
C.4 Båt
C.4.1 Dimensjoner ifølge vedlagt tegning D6
C.4.2 Båtens totalvekt med innredning og faste beslag, men uten seil, fortøynings-
og ankergods, og løse beslag skal ikke være mindre enn 1485 kg. Båten skal være tom for vann, og ellers i seilklar stand, inklusive skjøter og tiljer.
C.5 Skrog
C.5.1 Rutinemessig vedlikehold som maling, lakkering og polering er tillatt.
C.5.2 Alle båter som skal seile regatta skal ha bunnstoff.
C.6 Undervannskrog
C.6.1 Hverken kjøl eller ror kan skiftes ut i en regatta, unntatt når reparasjon er umulig.
Utskiftningen må godkjennes av regattakomiteen.
C.6.2 Rutinemessig vedlikehold som maling og polering er tillatt, men et ror eller en kjøl som er forandret eller reparert, må godkjennes av en måler og nytte måleskjema må sendes inn til Princessklubben for vurdering.
C.7 Seil og seilsetting
C.7.1 Når storseilet er satt skal dets høyeste synlige punkt ved fallhornet befinne seg lavere enn underkant øvre målmerke på masten, og akterliket eller dets forlengning skal skjære bommens overkant innenfor innerkant målmerke på bommen.
C.7.2 Fokket skal være festet til forstaget i hele sin lengde med haker, smale bånd eller lignende.
C.7.3 Storseilet skal være festet til bommen i et spor i hele bommens lengde.
C.7.4 Kun seil som er målt i henhold til G.2 får anvendes ved kappseiling.
C.8 Maksimal vindstyrke ved kappseilas
C.8.1 Ved vindstyrke på 12 meter per sekund målt som middelvind eller mer skal en kappseilas ikke startes, eller den skal annulleres hvis den er startet, men ikke hvis en eller flere båter har fullført kappseilasen.
DEL D – SKROG
D.1 Dekk
D1.1 MATERIALE
Min 12 mm vannfast kryssfiner. Ved reparasjon godkjennes forsterket 9mm dekk og eventuelt legge duk.
D.1.2 DIMENSJONER
Se tegninger D1-D8.
D.2 Måling og godkjenning
D.2.1
.a Skroget og fast montert innredning skal overensstemme med de regler som gjaldt den første gangen båten ble målt, med unntak for at senere endringer og reparasjoner skal være i overensstemmelse med gjeldende regler.
.b Skrogets form får i ikke i noe tilfelle endres utenfor angitte toleranser.
.c Skrogets form kontrolleres med godkjente skrogmaler eller måleinstrument. Princessklubben kan beordre kontrollmålinger av skrog, dekk og ror.
D.2.2 Mål skal tas i samsvar med ERS om ikke annet angis i denne avdeling.
D.2.3 Om et skrog har vesentlige endringer gjennom ombygning eller reparasjon, opphører MBs gyldighet. Nytt Målebrev kan utskrives, når relevante deler måles igjen.
D.3 Båtbygger
D.3.1 Båtbygger skal være godkjent av Princessklubben og NSF.
D.4 Skrog
D.4.1 MATERIALE
Kravellbygd 15 mm Oregon Pine eller Mahogni festet med bronse eller syrefaste stålskruer til Alm eller Aske-ribber. Kjølbord av laminert Mahogni eller Eik. Spanter og knær av Eik, Afromosia eller tilsvarende materialer. Dekksbjelker og forsterkninger av Furu.
Dollbord av 14 mm Mahogni. Kahytt og kantbord av Mahogni eller tilsvarende. Kantbjelke underkant dekk av Oregon Pine festet med kobber/syrefaste skruer. Kjølen er festet med manganbronse eller syrefaste stålbolter.
D.4.2 DIMENSJONER
.a Se tegninger D1-D8
.b Toleranser
Lengde over alt +/- 40 mm
Konstruksjonsvannlinje +/- 40 mm
Bredde +/- 2 %
Fribord +/- 2 %
Kjøldybde +/- 2 %
Radius større enn 25 mm +/- 4 mm
Radius mindre enn 25 mm +/- 2 mm
D.4.3 VEKT
Se tegning D1.
D.5 Skrogtillegg
D.5.1 BALLASTKJØL
.a Blykjøl.
.b Blykjølens vekt 830 +/- 10 kg.
.c Dimensjoner ifølge tegning D5.
D.6 Skroget i sin helhet
D.6.1 FORSTERKNINGER
Forsterkning av mastefot ifølge tegning D10.1.
D.7 Innredning
D.7.1 MINIMUM STANDARDINNREDNING
Originale benker/stoler under dekk og sittebenker skal være ifølge tegninger D4 og D7. Det tillates også flyttbar benk. Materiale er av Mahogni eller Oregon Pine.
DEL E - ROR OG RORKULT
E.1 Måling og godkjenning
E.1.1 Roret skal overensstemme med de regler som gjaldt da båten første gangen ble målt, med unntak av at endringer og reparasjoner skal være i overenstemmelse med gjeldende regler.
E.1.2 Roret får kun måles av en godkjent måler.
E.1.3 Et ror, som er vesentlig endret eller reparert, skal måles om, og måleren skal skrive ut et nytt Måleskjema som viser at roret er godkjent.
E.2 Produsent
E.2.1 Valget av ror produsent er fritt.
E.3 Konstruksjon
E.3.1 MATERIALE OG OPPBYGGING
.a Roret skal bygges av Oregon Pine, Eik eller Norsk Furu.
.b Rorkulten skal lages av Oregon Pine eller Mahogni.
E.3.2 DIMENSJONER
Rorkultens dimensjon er valgfri, men utformingen skal være tilnærmet lik som vist på tegning D8.
E.3.3 BESLAG
Rorkultsforlenger er tillatt.
DEL F - RIGG
F.1 Måling og godkjenning
F.1.1 Beslag og rigg skal overensstemme med de regler som gjaldt den gang båten først ble målt.
F.1.2 Mål skal tas ifølge ERS, bortsett fra når annet er beskrevet i denne del.
F.1.3 Målmerker på mast og bom skal være svartfarget, og minst 20 mm brede.
F.2 Produsenter
F.2.1 Princessklubben bestemmer produsent.
F.3 Mast
F.3.1 MATERIALE
Oregon Pine er original, og nye master skal være Oregon Pine. Gran og furu aksepteres på allerede restaurerte båter.
F.3.2 DIMENSJONER
.a Ifølge tegning F1
.b Mål
Toleranser tverrsnitt +/- 10 mm
Toleranser lengde +/- 50 mm
Nedre målbåndets øvre kant over ok mastefot 490 mm
Øvre målbåndets nedre kant over nedre målbånds øvre kan 8500 mm
Spinnakerfallets innfesting til mast ifølge tegning nr, 8
Maks. høyde for spinnakerbommens festebeslag over mastefot 1400 mm
Festeøyet for spinnakerbom ytterdiameter maks. 125 mm
Mastefotens ytterdel høyde over dekk maks. 53 mm
Mastefotens innerdel høyde over dekk maks. 28 mm
F.3.3 BESLAG
Skinne for spinnakerbommens feste er tillatt, men da skal det finnes en permanent anordning, som forhindrer at festet heises høyere enn tillatt.
F.3.4 PLASSERING
.a Masten skal stå i senterlinjen på mastefoten. Hvis orginal mastefot i eik er erstattet av et metallbeslag må dette godkjennes av en måler.
.b Avstanden fra forkant mast til senter forstag, J målet, skal være min. 2240 mm, maks 2260 mm. Avstanden fra forkant av uskadet baugbeslag til senter forstag skal være min. 580 mm og maks 620 mm.
F.4 Bom
F.4.1 MATERIALE
Tre (treslag, se tegning F2)
F.4.2 DIMENSJONER
Se tegning F2.
Toleranser: Bredde +/- 5 mm
Høyde +/- 5 mm
Lengde +/- 50 mm
Målmerkets fremre kant fra mastens akterkant E-målet 3200 mm
F.4.3 BESLAG
Fritt
F.4.5 VEKTER
Fritt
F.5 Spinnakerbom
F.5.1 MATERIALE
Aluminiumlegering, stål eller tre.
F.5.2 DIMENSJONER
.a Spinnakerbommens lengde måles som avstanden mellom dens ytterpunkter. Dette målet er maks. 2280 mm.
.b Breddemål og tverrsnitts form er valgfri.
F.5.3 BESLAG
Fritt
F.5.5 VEKT
Fritt
F.6 Stående rigg
F.6.1 MATERIALE
.a Over- og undervant skal bestå av syrefast 19x1 slått 4 mm stålwire, alternativt rod. Akter- og strutstag skal bestå av 3 mm wire.
.b Strut i syrefast stål. Salingshorn i eik eller tilsv. treslag. Se tegning F1.
F.6.2 DIMENSJONER
.a Den stående riggen skal bestå av :
- 1 par strutstag, 3 mm diameter
- 1 par undervant, 4 mm diameter
- 1 par overvant, 4 mm diameter
- 1 permanent forstag, 4 mm diameter
- 1 justerbart akterstag, 3 mm diameter
- 1 par salingshorn
- 1 strut.
.b Mål
Fastsetting i mast: Min mm Maks mm
Senter salingshorn til øvre kanten av nedre målmerke 3445 3455
Senter struthorn til øvre kanten av nedre målmerke 6895 6925
Overvant over øvre kanten av nedre målmerke 6845 6875
Undervant over øvre kanten av nedre målmerke 3410 3400
Forstagets forlengning skal møte masten over øvre
kanten av nedre målmerke. 6840 6870
(Alle mål tas i retning langs masten til skjæringspunktet mellom
mast og linje gjennom sentrum av stag, vant og salingshorn)
Fastsetting i dekk langskips Min mm Max mm
Fokkfeste - Fritt
Overvant akter om linjen langs mastens forkant 55 65
Undervant akter om linjen langs mastens forkant 140 150
Avstand mellom senter fester for over- og undervant 77 87
Avstand mellom festene for forstag og fokk 10 40
(Alle mål er projeksjoner på båtens senterlinje og regnes til en linje gjennom senter respektive av respektive fester.)
Fastsetting i dekk tverrskips:
Feste for over- og undervant: Se tegning D7. Min mm Max mm
Salingshornenes lengde fra mastens side 740 760
F.7 Løpende rigg
F.7.1 MATERIALE
Fritt
F.7.2 DIMENSJONER
Fritt
F.8 Øvrige regler
F.8.1 Seiltrimanordninger og beslag for stående og løpende rigg er fritt.
F.8.2 Gjennomføringer gjennom dekk av stående eller løpende rigg er tillatt.
F.8.3 Justering og trimming av rigg får kun gjøres med strekkfisk på vant og forstag, med talje eller stramme skrue på akterstag, se tegning D8.
F.8.4 Maststøtte under dekk er tillatt ifølge tegning D9.
DEL G – SEIL
G.1 Begrensninger
G.1.1 Bare ett storseil, en fokk og en spinnakere kan brukes under regatta som går over flere seilaser, om ikke regattastyret tillater skifte av seil som er blitt ødelagt under regattaen.
G.2 Måling og godkjenning
G.2.1 Seilene skal være i overensstemmelse med de regler som gjaldt da seilene ble målt inn første gang.
G.2.2 Seilene skal måles av målere som er autorisert av nasjonal myndighet.
G.2.3 Seilene skal syes og måles i samsvar med gjeldende måleregler fra WS. Kursiv stil angir at målene er oppgitt etter WS sine måleregler eller terminologi i ERS.
G.2.4 En offisiell dekal eller stempel som plasseres i nærheten av toppunktet, skal dateres og signeres av autorisert måler.
G.2.5 Dukvekten i g/m2 av seilets hoveddel skal angis på dekalen eller i nærheten av stempelet ved toppunktet.
G.2.6 Et seil som er vesentlig forandret eller reparert, skal måles på nytt og forsynes med ny dekal eller stempel med dato og signatur.
G.3 Identifikasjonsmerking
G.3.1 Klassemerke, seilnummer og nasjonalitetssymbol skal være i overensstemmelse med de internasjonale kappseilingsreglene.
G.3.2 Klassemerke skal være som vist på tegning G1
G.4 Seilmaker
G.4.1 Seil kan kjøpes av fritt valgt seilmaker. Nytt seil kan kjøpes hvert 3.år.
G.5 Storseil
G.5.1 KONSTRUKSJON
a. Konstruksjonen skal være laget av et lag duk.
b. Seilets hoveddel skal være laget av syntetisk vevet duk med samme dukvekt. Fibrene i duken skal være av polyester (Dacron).
c. Seilet skal ha tre spileposer i akterliket. Spileposene skal dele akterliket i omtrent like deler.
d. Følgende er tillatt: sømmer, lim, tape, taulik, hjørneringer, flyndre med festeanordninger, Cunningham, strikk i spileposer, spileposelukning, uthalssleide, likline med klemme, seilmakermerke, vindu, garantidekal, kontrastlinjer.
e. Lus og” telltales” er tillatt i alle seil.
G.5.2 DIMENSJONER
Minimum Maximum
Akterlikslengde ----- 8900 mm
Kvartsbredde MQW ----- fri
Halvbredde MHW ----- 1930 mm
Trekvartsbredde MTW ----- 1090 mm
Toppbredde flyndre MHB ----- 150 mm
Dukvekt i seilets hoveddel 240 g/m² 280 g/m²
Primærforsterkninger ----- 600 mm
Sekundærforsterkninger ----- Frie
Brettbredder ----- Frie
Søm bredder ----- Frie
Antall vinduer ----- 2 st
Størrelse av vindu ----- 0,65 m²/st
Avstand fra vindu til lik 150 mm -----
Spileposenes lengde innvendig:
- øverste spileposen ----- 600 mm
- mellomste ----- 700 mm
- nederste ----- 700 mm
Spileposebredde innvendig ----- 75 mm
G.6 Fokk
G.6.1. KONSTRUKSJON
a. Konstruksjonen skal være laget av et lag duk.
b. Seilets hoveddel skal være laget av vevet duk med samme dukvekt. Fibrene i duken skal være av polyester (Dacron).
c. Følgende er tillatt: sømmer, lim, tape, taulik, hjørneringer, cunningham, strikk i spileposer, spileposelukning, lus, likline med klemme, seilmakermerke, vindu, garantidekal, kontrastlinjer.
d. Seilet kan ha tre spileposer i akterliket som deler akterliket i omtrent like deler.
G.6.2 DIMENSJONER
Minimum Maximum
Forlikslengde HLU ----- 6950 mm
Akterlikslengde HLA ----- 6525 mmi
Likperpendikulær HLP ----- 2070 mm
Toppbredde HHB ----- 40 mm
Breddemål, 90 grader på forlik
¾ breddemål HTW 720 mm
2/4 breddemål HHW 1230 mm
¼ breddemål HQW 1670 mm
Dukvekt i seilets hoveddel 240 g/m² 280 g/m²
Primærforsterkninger ----- 600 mm
Sekundærforsterkninger ----- Frie
Brettbredder ----- Frie
Sømsbredder ----- Frie
Antall vinduer ----- 2 st
Størrelse av vindu ----- 0,65 m²/st
Avstand fra vindu til lik 150 mm -----
Spileposenes lengde, innvendig
Øverste spilepose 800 mm
Midtre spilepose 500 mm
Nederste spilepose 600 mm
Spileposebredde 70 mm
G.7 Spinnaker
G.7.1. KONSTRUKSJON
a. Konstruksjonen skal være mykt seil laget av et lag duk.
b. Seilets hoveddel skal være konstruert med «radial head» laget av vevet duk med samme dukvekt. Fibrene i duken skal være av nylon.
c. Følgende er tillatt: sømmer, lim, tape, hjørneringer, seilmakermerke, garantidekal, kontrastlinjer.
G.7.2 DIMENSJONER
Minimum Maximum
Sidelikslengde SL ----- 7050 mm
Underlikslengde SFL ----- 4500 mm
Underlikemedian ----- Frie
Halvbredde SMW ----- 4800 mm
Halvlengde fra topp til midt på underlik .... 7800 mm
Dukvekt i seilets hoveddel 35 g/m² 50 g/m²
Primærforsterkninger ----- Frie
Sekundærforsterkninger ----- Frie
Brettbredder ----- Frie
Søm bredder ----- Frie
H.1 – TEGNINGER
Dato
D1 IOD Princess seilplan - vekt 9.2.1963
D2 Skrog – dimensjoner 7.3.1966
D3-D7 Skrog – arbeidstegninger 1.6.1966
D8 Forslag til strammeskrue 7.3.1966
D9 Endring av bjelke under mastefot 10.11.1995
D10 1-3 Forsterkning av masterunderstøtte – arbeidstegning 10.11.1995
F1 Mast 2.11.1995
F2 Bom 9.11.1995
G1 Klassemerke 15.1.1998