OM båten

Postet av PRINCESSKLUBBEN den 25. Apr 2017


IOD Princess har en spesiell historie. Den ble konstruert av Henrik Aas i 1961. Han var sønn av den legendariske Bjarne Aas som konstruerte IOD. Man tror faren hadde en finger med i konstruksjonen. Princess ble bygget på Bjarne Aas' verdensberømte båtbyggeri Isegran ved Fredrikstad i tidsrommet 1962-68.

Princess er en 3-manns kjølbåt med storseil, fokk og spinnaker. Den er 8,12 m lang, 1,96 m bred, veier 1450kg hvorav 850 kg sitter i blykjølen. Skroget er bygget etter lestebåtprinsippet. Masten står på dekk. Dette var et svakt punkt inntil det fra ca. 1990 ble tillatt å montere en forsterkning under dekk. Dette ga mulighet for en strammere og mer stabil rigg, og samtlige båter har nå forsterkning. Båten har en liten kahytt med to benker slik at man til nød kan overnatte ombord.
Princess er veilseilende og hurtig. Selv om den virker enkel er den en utfordrende regattabåt. Den har brøkdelsrigg med rettvinklete salingshorn, strutstag og undervant som peker såvidt akterover. Akterstaget blir derved viktig ved trimming av mast og forstag.
Det ble bygget noe over 40 båter, den siste sjøsatt i 1968. Bjarne Aas døde i 1969. Henrik Aas overtok driften av verftet, men lyktes ikke på samme måte som faren. I 1969 ble verftet slått konkurs. Bjarne Aas' svigersønn Odd Hals etablerte deretter A/S Bjarne Aas Yachtverft Ltd, men ingen flere Princess ble produsert.
Det ble vurdert å bygge båten i plast, senere ble det også vurdert å gi båten aluminiumsmast. Begge deler ble nedstemt av Princessklubben.

De fleste båtene ble solgt til Oslo distriktet. Ca. 15 båter ble solgt til Sverige, enkelte til Danmark, Finland, England og USA. Det ble en aktiv regattaklasse i indre Oslofjord. På slutten av 60-tallet ble Vestfold interessert i båten og det kom båter til Tønsberg og Sandefjord.






Kommentarer

0 Kommentar

Logg inn for å skrive en kommentar.

Powered by: Bloc